Aanstellingsbeleid Stichting Safe Almere

 1. Doel van het beleid

Het aanstellingsbeleid heeft als doel om op een zorgvuldige, transparante en eerlijke manier vrijwilligers onder de naam Almeerse Burgerbaan te werven, selecteren en aan te stellen. Hiermee waarborgen we de kwaliteit van ons werk en zorgen we voor een veilige en prettige omgeving voor zowel vrijwilligers als deelnemers.

2. Werving van vrijwilligers

  • Almeerse Burgerbaners worden geworven via ons netwerk, dialoogavonden, website, sociale media en mond-tot-mondreclame.
  • De vacatureteksten bevatten een duidelijke beschrijving van de functie, gewenste  talenten,  structurele inzetbaarheid en VOG.

3. Selectieprocedure

De selectie bestaat uit:

  1. Eerste kennismaking (telefonisch of per e-mail)
  2. Intakegesprek met een lid van het collectieve team
  3. Achtergrondcheck (optioneel)
  4. Aanvraag Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) 

Tijdens het intakegesprek wordt ingegaan op:

  • Motivatie, ontwikkelingsdoelen en verwachtingen van de vrijwilliger
  • Beschikbaarheid
  • Ervaring en talenten, c.q. vaardigheden
  • Passendheid binnen het team en de organisatiecultuur

4. Officiële aanstelling

Na een succesvolle proefperiode ontvangt de Almeerse Burgerbaner:

  • Een vrijwilligersovereenkomst
  • De gedragscode van de organisatie
  • Een introductiepakket met informatie over de organisatie, taken en procedures

5. Begeleiding en evaluatie

  • Almeerse Burgerbaners krijgen een vaste aanspreekpersoon
  • Er vinden regelmatige evaluatiegesprekken plaats (minstens pr kwartaal)
  • Bij conflicten of ontevredenheid wordt gezocht naar een passende oplossing, eventueel met inzet van een vertrouwenspersoon

6. Beëindiging van de samenwerking

Een Almeerse Burgerbaner of Safe Almere kan de samenwerking op elk moment beëindigen. Dit wordt tijdig en in overleg gedaan.